Wiadomości

65-latka wyczuła podstęp. Policjanci potwierdzili jej obawy

Data publikacji 09.04.2025

Oszuści podszyli się pod pracowników banku. Kobieta początkowo uwierzyła, że jej oszczędności są zagrożone. Wybrała pieniądze z konta, lecz dalsze instrukcje wzbudziły w niej niepokój. Jej wątpliwości rozwiał napotkany przez nią patrol. Policjanci potwierdzili, że przestępcy próbowali przejąć jej pieniądze. 65-latka złożyła zawiadomienie w tej sprawie.

Wczoraj do mieszkanki Zawiercia zadzwonił telefon. Damski głos w słuchawce przedstawił się, jako pracownica banku. Kobieta oznajmiła, że wyciekły dane osobowe 65-latki i ktoś próbuje zaciągnąć na nią wysoką pożyczkę.
Następnie rozmówczyni oznajmiła, że przełączy rozmowę do konsultanta, który zajmuje się walką z cyberprzestępczością i zajmuje się danym przypadkiem. Mieszkanka Zawiercia usłyszała po chwili mężczyznę, który rzekomo dbając o bezpieczeństwo jej funduszy, polecił wyciągnąć z konta pieniądze.
Podkreślał, aby w banku nie podawała pracownikom powodu podjęcia gotówki.

65-latka udała się wybrać swoje oszczędności. Połączenie telefoniczne trwało cały czas. Gdy kobieta poinformowała, że ma już gotówkę, głos w słuchawce wskazał jej bankomat, w którym miała wpłacić pieniądze. Konto, na które miała to zrobić, miało wyświetlić się na monitorze bankomatu.

Na szczęście kobietę zaniepokoiła ta sytuacja i nie udała się we wskazane miejsce. Zauważyła patrol Policji, do którego podeszła. Mundurowi nie mieli wątpliwości. Ktoś próbował oszukać 65-latkę. Stróże prawa natychmiast poinformowali kobietę, że powinna udać się do komendy i złożyć zawiadomienie w tej sprawie.

Dzięki odpowiedniej reakcji i pomocy policjantów, mieszkanka Zawiercia nie straciła 20 tysięcy złotych.

Przypominamy kilka zasad, którymi warto kierować się w przypadku próby oszustwa metodą na pracownika banku:

  • Zachowaj ostrożność przy nieoczekiwanych telefonach z banku - prawdziwi pracownicy banków nigdy nie proszą przez telefon o podanie loginów, haseł, kodów SMS czy danych kart płatniczych.

  • Nie działaj pod presją czasu - oszuści często wywołują panikę (np. mówią, że Twoje pieniądze są zagrożone) – to sygnał alarmowy. Prawdziwe instytucje nie wymagają natychmiastowych decyzji.

  • Nie przekazuj pieniędzy „kurierowi z banku” - żaden bank nie wysyła kuriera po gotówkę ani nie prosi o przelew na „bezpieczne konto”.

  • Zadzwoń samodzielnie na oficjalny numer banku - jeśli masz wątpliwości, przerwij rozmowę i skontaktuj się z bankiem, wybierając numer z jego oficjalnej strony internetowej lub dokumentów.

  • Nie klikaj w podejrzane linki w wiadomościach SMS lub e-mailach - fałszywe wiadomości mogą prowadzić do podrobionych stron banku.

  • Nigdy nie instaluj oprogramowania zdalnego na prośbę „banku” - aplikacje typu AnyDesk czy TeamViewer pozwalają przestępcom przejąć kontrolę nad Twoim urządzeniem.

  • Rozmawiaj z bliskimi - szczególnie starsze osoby warto uczyć ostrożności i zachęcać do konsultowania każdej nietypowej sytuacji.

  • W razie podejrzeń skontaktuj się z Policją - jeśli podejrzewasz próbę oszustwa, nie wahaj się zadzwonić na 112.

Powrót na górę strony