Bezpieczna jazda hulajnogą elektryczną
Coraz większą popularnością wśród użytkowników ruchu cieszą się hulajnogi elektryczne. Choć pojazdy te zapewniają sporą niezależność w ruchu, to podczas ich użytkowania należy pamiętać o przepisach i podstawowych zasadach bezpieczeństwa. O bolesnych konsekwencjach nieodpowiedzialnego korzystania z hulajnóg elektrycznych przekonali się kierujący w naszym regionie, którzy doprowadzili do niebezpiecznych sytuacji z udziałem swoich pojazdów.
Wraz z rozpoczęciem sezonu letniego na ulicach miast naszego regionu pojawiły się hulajnogi elektryczne. Niezależnie, czy korzystamy z własnego sprzętu, czy decydujemy się „wynająć” pojazd na minuty – przepisy jasno określają nasze obowiązki i sposób zachowania na drodze.
Hulajnoga elektryczna - pojazd napędzany elektrycznie, dwuosiowy, z kierownicą, bez siedzenia i pedałów, konstrukcyjnie przeznaczony do poruszania się wyłącznie przez kierującego znajdującego się na tym pojeździe.
Hulajnoga elektryczna w żadnym przypadku nie może być alternatywnym środkiem transportu, po spożyciu alkoholu. Decydując się na jazdę hulajnogą, stajemy się kierującym pojazdem. Dlatego korzystanie z tych urządzeń pod wpływem alkoholu jest kategorycznie zabronione. Spożyty, nawet w niewielkich ilościach alkohol zaburza koordynację ruchową, która w przypadku kierowania hulajnogami jest niezbędna do utrzymania równowagi, skręcania czy hamowania. Decydując się na kierowanie hulajnogą w stanie po użyciu alkoholu lub w stanie nietrzeźwości, narażamy się dodatkowo na grzywnę nie niższą niż odpowiednio: 1000 i 2500 złotych.
Kierując hulajnogą mamy obowiązek korzystać z drogi dla rowerów, drogi dla pieszych i rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów. W przypadku ich braku zobowiązani jesteśmy korzystać z jezdni, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością nie większą niż 30 km/h. Jazda drogą dla pieszych dopuszczalna jest wyjątkowo, gdy droga dla pieszych jest usytuowana wzdłuż jezdni, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 30 km/h i brakuje wyżej wskazanej infrastruktury.
Hulajnogi elektryczne w żadnym wypadku nie służą do transportu ładunku czy przewozu osób. Przepisy zabraniają:
- ciągnięcia lub holowania innego pojazdu;
- przewożenia innej osoby, zwierzęcia lub ładunku
Hulajnoga powinna być wyposażona w co najmniej jeden skutecznie działający hamulec oraz dzwonek lub inny sygnał ostrzegawczy o nieprzeraźliwym dźwięku. Z przodu co najmniej w jedno światło pozycyjne barwy białej lub żółtej selektywnej, z tyłu - co najmniej w jedno światło odblaskowe barwy czerwonej o kształcie innym niż trójkąt oraz co najmniej w jedno światło pozycyjne barwy czerwonej. Z boku wymagane jest co najmniej w jedno światło odblaskowe barwy białej lub żółtej samochodowej, widoczne po obu stronach.
Minimalny wiek do kierowania hulajnogą elektryczną wynosi 10 lat. Dla osób, które nie skończyły 18 roku życia wymaganym dokumentem stwierdzającym posiadanie uprawnień do kierowania hulajnogami elektrycznymi są karta rowerowa lub prawo jazdy kategorii AM, A1,B1 lub T.
Dla każdego odpowiedzialnego użytkownika hulajnóg, nieodzownym elementem wyposażenia jest również kask ochronny. W momencie zdarzenia drogowego to właśnie kask jest jedyną realną ochroną głowy. Ubranie kasku może znacząco zmniejszyć obrażenia powstające podczas zdarzeń drogowych i uchronić nas przed ich nieuchronnymi konsekwencjami, które w skrajnych przypadkach ciągną się przez całą resztę życia lub też odbierają życie na miejscu wypadku. Niemal każdy upadek z hulajnogi elektrycznej wiążę się z ryzykiem uderzenia głową.
Zgodnie z warunkami technicznymi, w hulajnodze elektrycznej konstrukcja ogranicza rozwijanie prędkości przekraczającej 20 km/h i zapewnia możliwość skutecznego hamowania. Niewielkie koła hulajnóg sprawiają, że na nierównościach czy mokrej nawierzchni utrzymanie równowagi bywa bardzo trudne.
Niestety w ostatnim czasie na terenie województwa śląskiego doszło do kilku poważnych zdarzeń z udziałem kierujących hulajnogami elektrycznymi.
- W Pszczynie, 15-letni chłopak, jadąc hulajnogą elektryczną zderzył się z rowerzystą i doznał poważnych obrażeń, trafiając do szpitala.
- W godzinach nocnych w Radlinie na ul. Rogozina doszło do zdarzenia drogowego z udziałem dwóch osób, poruszających się na hulajnogach elektrycznych. Jak się okazało, obaj kierujący znajdowali się w stanie po użyciu alkoholu. Policjanci przypominają, że zachowanie trzeźwości za kierownicą i przestrzeganie przepisów ruchu drogowego, jest gwarancją bezpieczeństwa.
- Tarnowskie Góry, 14-latek jadąc po chodniku hulajnogą elektryczną, nie zachował ostrożności w trakcie zjeżdżania na jezdnię i zderzył się z osobową toyotą, za której kierownicą siedziała 59-letnia kobieta. Nieletni po kontakcie z samochodem doznał obrażeń i trafił do szpitala na dalsze badania.
- Bytom, patrol bytomskiej drogówki na ulicy Moniuszki w Bytomiu zauważył jadącą na hulajnodze kobietę, której tor jazdy wskazywał, że może znajdować się pod wpływem alkoholu. Badanie alkomatem wykazało, iż w jej organizmie znajduje się prawie pół promila alkoholu. Za swą nierozsądną przejażdżkę, została ukarana mandatem w wysokości 1000 złotych.
- Policjanci z Częstochowy wyjaśniają okoliczności wypadku drogowego, do którego doszło w sobotę w Blachowni. Do groźnego wypadku doszło w sobotę około godziny 18:20. W zderzeniu brał udział 14- letni kierujący hulajnogą elektryczną. Jak wynika ze wstępnych ustaleń policjantów ruchu drogowego, 14–letni kierujący hulajnogą elektryczną na skutek niedostosowania prędkości, stracił panowanie nad pojazdem i wywrócił się. Chłopiec z obrażeniami ciała trafił do szpitala. Film ku przestrodze z tego zdarzenia publikujemy poniżej.
Apelujemy o zachowanie ostrożności na drodze, zwłaszcza teraz, gdy przy sprzyjającej wakacyjnej aurze coraz więcej osób korzysta z jednośladów. Na terenie naszego województwa, w bieżącym roku doszło już do 189 zdarzeń drogowych z udziałem użytkowników hulajnóg elektrycznych - w tym 42 wypadków drogowych, w których rannych zostało 41 osób kierujących tymi pojazdami. W stosunku do roku 2024 jest to znaczny wzrost. W analogicznym okresie poprzedniego roku liczby te wynosiły odpowiednio: 120, 25 i 23.