Wiadomości

Międzynarodowy Dzień Telefonów Zaufania dla Dzieci i Młodzieży

Data publikacji 17.05.2024

Inicjatorem Międzynarodowego Dnia Telefonów Zaufania dla Dzieci i Młodzieży jest Child Helpline International – organizacja, która zrzesza telefony zaufania dla dzieci ze 160 krajów świata. Obchody takiego dnia są doskonałą okazją do przypomnienia o problemach, z jakimi borykają się młodzi ludzie, a także o tym, aby nie pozostawiać ich bez pomocy i wsparcia.

Corocznie 17 maja to Międzynarodowy Dzień Telefonów Zaufania dla Dzieci i Młodzieży. Jego głównym celem jest propagowanie idei pomocy dzieciom i młodzieży poprzez rozmowy telefoniczne, dzięki którym będą mogły nie tylko zostać wysłuchane, ale udzielona zostanie im także rada i pomoc.

Niezmiernie istotne jest, aby zarówno dzieci, jak i młodzież miały świadomość, że jest miejsce i są ludzie, z którymi będą mogli porozmawiać na nurtujące je dylematy. Nie zawsze są to rodzice, przyjaciele, czy inne osoby. Młodzi ludzie, często ze swoimi problemami pozostają sami. Niekiedy czują się skrępowani, czy obawiają się braku zrozumienia, a w wielu przypadkach to właśnie relacje z najbliższymi są tematem, na który chcą porozmawiać.

Międzynarodowy Dzień Telefonów Zaufania dla Dzieci i Młodzieży jest więc doskonałą okazją do przypomnienia, że każdy młody człowiek w trudnej sytuacji może liczyć na pomoc, wsparcie, ale także uzyskanie konkretnej, rzetelnej, kompletnej, jednoznacznej, użytecznej i poufnej informacji.

Telefon zaufania to miejsce:

  • Bezpieczne i poufne: można anonimowo opowiedzieć o swoich problemach i emocjach.
  • Dostępne: dzwoniąc można porozmawiać z wykwalifikowanym konsultantem całodobowo i bezpłatnie.
  • Dla każdego:  pomoc oferowana jest dzieciom i młodzieży w każdym wieku, bez względu na płeć, religię, orientację seksualną czy pochodzenie.

Pod telefonem zaufania można skorzystać z:

  • rozmowy (można porozmawiać o wszystkim, co trapi: problemach w szkole, w domu, z rówieśnikami, przemocy, uzależnieniach, samotności, czy po prostu o swoich emocjach;
  • wsparcia (konsultanci pomogą nazwać problemy, zrozumieć emocje i znaleźć sposoby radzenia sobie z trudnościami);
  • informacji (przekazywane są rzetelne informacje o prawach, dostępnych formach pomocy i instytucjach, które niosą pomoc).

Telefony zaufania:

  • 116 111 - Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży
  • 800 12 12 12 - Dziecięcy Telefon Zaufania
  • 800 119 119 - Telefon i chat zaufania dla dzieci i młodzieży Towarzystwo Przyjaciół Dzieci
  • 22 484 88 04 - Telefon Zaufania Młodych (do 25 r.ż.). Fundacja ITAKA - Centrum Poszukiwań Osób Zaginionych

Więcej informacji dotyczących pomocy dzieciom i młodzieży dostępnych na stronie Rzecznika Praw Dziecka.

Powrót na górę strony