Jeśli chcą przeżyć muszą być widoczni
Rusza druga odsłona kampanii motocyklowej "Szacunek + Zrozumienie + Rozwaga = Bezpieczeństwo". Tym razem chodzi o widoczność na drodze.
Rusza druga odsłona kampanii motocyklowej "Szacunek + Zrozumienie + Rozwaga = Bezpieczeństwo". Tym razem chodzi o widoczność na drodze.
"Patrz w lusterka, motocykliści są wszędzie" to hasła na naklejkach samochodów, które kierowcy widzą najczęściej. Faktycznie widoczność na drodze jest elementarnym warunkiem przetrwania motocyklisty na drodze. W drugiej odsłonie kampanii apelujemy do motocyklistów o podniesienie swojej widoczności na drodze poprzez elementy odblaskowe.
Sprawa jest poważna ponieważ chodzi o życie i zdrowie ludzi, nie tylko motocyklistów, ale także kierowców samochodów oraz pieszych.
Statystyki sprzedaży białych kasków w różnych sklepach motocyklowych wahają się od kilku do dwudziestu kilku procent w stosunku do całości. Zdecydowana większość to nadal kaski ciemne, czarne lub posiadające napisy, wzory nieodblaskowe. Część sprzedawców stara się to zmienić. Podczas zakupu biorą dwa kaski biały i czarny i idą z nimi długą alejką na koniec salonu, przywieszają na ustawionych do tego celu wieszakach i pytają klienta o widoczność. To działa na wyobraźnię. Ten prosty zabieg pozwala unaocznić klientom różnice w widoczności, coś o czym często nie myśleli wcześniej.
Motocykliści powszechnie nie zdają sobie sprawy ze swojej słabej widoczności. Wydaje im się, że są widoczni poprzez włączone światło i dźwięk jaki wydają ich motocykle. Prawda natomiast jest taka, że dźwięk motocykla znacznie lepiej rozchodzi się z tyłu więc dla kierowców z przodu nie jest słyszalny, a po drugie prawdziwym testem widoczności jest jazda w deszczu i po zmroku. Kiedy przyczepność drastycznie spada, a droga hamowania drastycznie się wydłuża każdy motocyklista powinien wykorzystać wszystko co możliwe do uwidocznienia swojej obecności na drodze. Szczególnie w trudnych warunkach zachęcamy motocyklistów do ubierania kamizelek fluorescencyjnych, które świetnie widoczne są w nocy.
Aby być widocznym na drodze wystarczy założyć kamizelkę odblaskową, którą na każdej stacji benzynowej i w każdym hipermarkecie można kupić już od kilku, kilkunastu złotych.
Drugim elementem są kaski. Ceny białych i czarnych kasków nie różnią się wcale. To kwestia wyłącznie wyboru firmy i modelu. Kupując biały kask mamy pewien luksus, że będziemy lepiej widoczni zawsze, nawet jeśli zapomnimy założyć kamizelki.
Widoczność w nocy postaci bez odblasków to 30m, z odblaskami 150m. To przepaść i nic jej nie jest w stanie zrekompensować, ani świetne hamulce, ani super szybka reakcja kierowcy.Nieustannie apelujemy do kierowców samochodów, aby patrzyli w lusterka, ale tym razem apel kierujemy do motocyklistów: "bądźcie widoczni, załóżcie chociaż kamizelki odblaskowe, jeżeli nawet nie w ciągu dnia to chociaż w nocy, a na pewno w czasie deszczu i niepogody".
Niektórzy motocykliści wychodzą z założenia, że stosowanie głośnych tłumików np. tzw przelotowych podnosi ich "zauważalność" na drodze. Prawda jest jednak taka, że straszny huk powoduje rozdrażnienie kierowców, zwłaszcza, że wymierzony jest głównie w tych, których motocykliści już minęli, a więc tych, którzy o ich obecności dobrze wiedzą. - Prawdą jest, żę motocykliści z głośnymi, a nielegalnymi, wydechami często jeżdzą ze stoperami w uszach, aby wytrzymać takie natężenie dzwięku w czasie jazdy.
Faktycznie o popularności motocykli stanowi olbrzymi ruch weekendowy jaki obserwujemy w całej Polsce. Na drogi wyjeżdżają chopperowcy, turyści oraz ci, którzy lubią odkręcić manetkę od czasu do czasu. Ich umiejętności i zdolność przewidywania jest różna, ale to co powinno być standardem to wysoka widoczność na drodze.
W związku z kampanią motocyklową "Szacunek + Zrozumienie + Rozwaga = Bezpieczeństwo" rozpoczynamy dyskusję publiczną na temat widoczności motocyklistów na drogach. To druga odsłona kampanii po badaniach wizerunku. W ramach odsłony "Widoczni na drodze" planowane są również akcje rozdawania kamizelek i elementów odblaskowych dla motocyklistów kontrolowanych na drogach.
Patronami medialnymi kampanii są Dziennik Zachodni, telewizja TVS oraz portal Motogen. Partnerami merytorycznymi Stowarzyszenie "Na Drodze", Krajowe Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego w Katowicach.