Nowy system radarowy w Bytomiu
Szef bytomskiej policji, na zaproszenie prezydenta Bytomia, wziął udział w dzisiejszej prezentacji pierwszego w Polsce automatycznego systemu zarządzania bezpieczeństwem w ruchu drogowym. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach oraz zaprezentowanie rozwiązań usprawniających pracę funkcjonariuszy, przy jednoczesnym ograniczeniu kosztów i czasu.
Szef bytomskiej policji, na zaproszenie prezydenta Bytomia, wziął udział w dzisiejszej prezentacji pierwszego w Polsce automatycznego systemu zarządzania bezpieczeństwem w ruchu drogowym. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach oraz zaprezentowanie rozwiązań usprawniających pracę funkcjonariuszy, przy jednoczesnym ograniczeniu kosztów i czasu.
Pilotażowy projekt poprawy Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego - "Bezpieczny Bytom" - to pierwszy w Polsce zintegrowany system do kompleksowej obsługi fotoradarów oraz automatycznego przetwarzania zarejestrowanych wykroczeń i tworzenia kompletnej dokumentacji mandatowej. System wykorzystuje urządzenia usytuowane w newralgicznych miejscach na terenie miasta. Dotychczas w Bytomiu maszty ze specjalistyczną aparaturą stanęły na Alei Jana Pawła II oraz ulicach Chorzowskiej, Wrocławskiej i Żołnierskiej. Fotoradary wyposażone są w kamery o dużej rozdzielczości, rozróżniające pojazdy osobowe od ciężarowych, rejestrujące przejazd na czerwonym świele, oraz mierzące jednocześnie prędkość pojazdów nadjeżdżających i odjeżdżających. Wewnątrz masztów zostały dodatkowo zainstalowane kamery wysokiej rozdzielczości, które pozwalają policjantom i strażnikom miejskim monitorować całodobowo sytuację na drogach.
Urządzenia wyposażono w modemy telekomunikacyjne UMTS i podłączono do sieci światłowodowej. Oba te rozwiązania pozwalają na transmisję zarejestrowanych wykroczeń bezpośrednio do tzw. centrum mandatowego - zlokalizowanego przy ul. Pułaskiego. Dane te mogą być przetwarzane poprzez zaawansowany program do opracowywania dokumentacji mandatowej przy współpracy z Centralną Ewidencją Pojazdów i Kierowców.
Wszystkie urządzenia w masztach zlokalizowanych w Bytomiu mogą być dodatkowo zdalnie sterowane, dzięki czemu możliwa jest m.in. zmiana ustawienia dozwolonej prędkości pojazdów, bieżąca analiza ruchu, czy wstrzymanie pomiarów.
Podczas testowania systemu, od września do października tego roku, zarejestrowano aż 14.000 wykroczeń – w większości przekroczenia prędkości i przejazdy na czerwonym świetle.
Skorzystano z materiałów przygotowanych przez UM Bytom