Uwierzył "pracownikom banku" - stracił 65 tysięcy złotych
We wtorek 19 sierpnia mieszkaniec Bytomia odebrał połączenie telefoniczne od kobiety podającej się za pracownika banku. Rozmówczyni przekonała 35-latka, że ktoś próbuje go oszukać i musi postępować zgodnie z przekazywanymi przez nią wytycznymi. Mężczyzna zaufał i działał zgodnie z instrukcjami kilku „konsultantów”, wskutek czego stracił 65 tysięcy złotych
Do bytomskiej komendy we wtorek zgłosił się 45-letni mężczyzna, który zorientował się, że padł ofiarą oszustwa. Mieszkaniec Bytomia poinformował mundurowych, że we wtorek 19 sierpnia w godzinach popołudniowych odebrał połączenie telefoniczne od kobiety, która przedstawiała się jako pracownik banku, podając swój numer identyfikacyjny. Oświadczyła, że ktoś próbuje zaciągnąć kredyt w imieniu 45-latka i jeśli będzie postępował zgodnie z wszystkimi przekazywanymi zaleceniami, to uniknie oszustwa. Mężczyzna był przełączany pomiędzy różnymi „konsultantami”, którzy informowali, aby cały czas pozostawał „na linii” i się nie rozłączał. Oszuści namówili go, żeby udał się do banku, gdzie zaciągnął kredyt na kwotę 65 tysięcy złotych. Część z tych pieniędzy została wypłacona gotówką, a część wpłynęła na konto bankowe. Mężczyzna zgodnie z otrzymywanymi na bieżąco wytycznymi miał wypłacić resztę pieniędzy z konta i dokonać wpłaty we wskazanym miejscu — do wpłatomatu kryptowalut. Mieszkaniec Bytomia stracił 65 tysięcy.
Jeśli otrzymasz podobną informację — nie reaguj, prawdopodobnie jest to oszustwo.
Sprawcy, stosując metodę „na pracownika banku”, są w stanie przejąć dostęp do konta bankowego i środków na nim zgromadzonych. Przestępcy nie muszą wykorzystywać specjalistycznego oprogramowania do kradzieży danych lub pieniędzy. W popełnianiu przestępstwa pomaga im niestety sam pokrzywdzony. Sprawcy, manipulując, nakłaniają ofiary przestępstwa do podjęcia określonego działania.
Policja apeluje o zachowanie ostrożności! Pracownicy banku nigdy nie żądają od klientów zaciągnięcia kredytu w celu uniknięcia oszustwa. Bank w przypadku podejrzanych transakcji zablokuje nasze konto. Pracownik nie zażąda od ciebie podania loginu, hasła do konta bankowego. Nie poprosi także o twój numer PESEL, jak i nie poleci instalowania aplikacji, z której mogą wykonywać ruchy na koncie klienta.
Pamiętaj!
Do swojego konta bankowego loguj się tylko przez samodzielnie wpisany adres strony internetowej banku. Nie korzystaj z przesyłanych przez osoby trzecie linków przekierowujących na utworzone przez oszustów strony bankowe do zbierania danych logowania. Konsultanci banków nigdy nie zachęcają do pobierania żadnych aplikacji do szybkiej obsługi klienta. Jedynymi bezpiecznymi aplikacjami są dedykowane przez bank aplikacje do obsługi posiadanych rachunków. W razie jakichkolwiek wątpliwości skontaktuj się ze swoim bankiem i upewnij, że osoba dzwoniąca faktycznie jest jego pracownikiem. Jeżeli na twoim koncie doszło już do transakcji, które nie były wykonywane przez ciebie, natychmiast powiadom Policję, korzystając z numeru alarmowego 112.
Przypominamy, że przestępcy bardzo często opierają się na emocjach, próbując wzbudzić u ofiary strach, pośpiech albo poczucie winy. Najważniejsze to by w takie sytuacji zachować spokój, zweryfikować informacje i nie podejmować pochopnych decyzji.
Jeśli nie masz wiedzy na temat działania rynku kryptowalut – nie inwestuj w ten sposób. Pamiętaj także o tym, że sprzeciwem i zakończeniem komunikacji należy reagować na wszelkiego rodzaju namowy „konsultanta” do zainstalowania programu do zdalnej obsługi pulpitu.