Podsumowanie działań bezpieczny cyklista
Wczoraj policjanci katowickiej drogówki prowadzili działania „Bezpieczny cyklista”. Tylko w ich trakcie 95 kierujących samochodami popełniło wykroczenie zagrażające bezpieczeństwu rowerzystów. To pierwsze działania w tym roku.
Wiosna za pasem, polepszające się warunki pogodowe pozwalają miłośnikom jednośladów na rozpoczęcie sezonu rowerowego. W związku z tym katowiccy policjanci przeprowadzili wczoraj pierwsze tegoroczne działania „Bezpieczny cyklista”. W trakcie działań, policjanci skupili się na poprawie bezpieczeństwa rowerzystów, a także osób poruszających się na hulajnogach. Katowicka drogówka kontrolowała miejsca, gdzie najczęściej na niebezpieczeństwo narażeni są cykliści. Mundurowi sprawdzali prędkość, z jaką poruszali się kierowcy w rejonie przejazdów dla rowerów, kontrolowali również ich stan trzeźwości, a także zwracali uwagę na stan techniczny i wyposażenie samochodu oraz wymagane dokumenty.
Podczas działań na terenie Katowic policjanci ujawnili 95 wykroczeń popełnionych przez kierujących samochodami. Niestety większość wykroczeń, jakich dopuścili się kierowcy, to przekroczenia prędkości w rejonie przejazdów dla rowerzystów, dróg dla rowerów oraz w miejscach wzomożonego ruchu rowerzystów. W związku z powyższym 84 kierujących zostało ukaranych mandatami karnymi, wobec jednego kierowcy skierowano wniosek o ukaranie do sądu, a 10 osób pouczono.
O tym warto pamiętać. Kierujący rowerem jest obowiązany korzystać z:
- drogi dla rowerów (również drogi dla rowerów i pieszych) lub pasa ruchu dla rowerów, jeśli są one wyznaczone dla kierunku, w którym się porusza lub zamierza skręcić;
- pobocza drogi (jeżeli nie ma drogi dla rowerów lub drogi dla rowerów i pieszych);
- jezdni – możliwie blisko prawej krawędzi - (jeżeli nie ma drogi dla rowerów, drogi dla rowerów i pieszych, pasa ruchu dla rowerów, pobocza lub jeżeli pobocze nie nadaje się do jazdy albo ruch roweru utrudniałby ruch pieszych);
- chodnika lub drogi dla pieszych – korzystanie dozwolone warunkowo, tylko w następujących przypadkach:
- kierujący rowerem opiekuje się osobą w wieku do 10 lat kierującą rowerem (dziecko w wieku do 10 lat kierujące rowerem pod opieką osoby dorosłej korzysta z chodnika na takich samych zasadach jak pieszy);
- dozwolona prędkość pojazdów na jezdni jest większa niż 50 km/h, a szerokość chodnika przy jezdni wynosi co najmniej 2 m i brakuje drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów;
- warunki pogodowe zagrażają bezpieczeństwu rowerzysty na jezdni (śnieg, silny wiatr, ulewa, gołoledź, gęsta mgła).
- kierujący rowerem, korzystając z chodnika albo drogi dla pieszych, jest obowiązany jechać z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego, zachować szczególną ostrożność, ustępować pierwszeństwa pieszemu oraz nie utrudniać jego ruchu. Korzystając z drogi dla rowerów i pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustępować pierwszeństwa pieszemu;
- dziecko w wieku do lat 7 może być przewożone na rowerze, pod warunkiem, że jest ono umieszczone na dodatkowym siodełku zapewniającym bezpieczną jazdę;
- kierujący rowerem jest obowiązany zawczasu i wyraźnie sygnalizować zamiar zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu. Sygnalizowanie może być realizowane przez użycie kierunkowskazu (jeżeli rower jest wyposażony w kierunkowskazy) lub przez wyciągnięcie ręki w stronę zamierzonej zmiany kierunku jazdy, lub pasa ruchu;
- kierujący rowerem może wyprzedzać inne niż rower powoli jadące pojazdy z ich prawej strony;
- rowerzysta może przekroczyć przejście dla pieszych tylko jako pieszy prowadzący rower;
- kierującemu rowerem zabrania się jazdy bez trzymania co najmniej jednej ręki na kierownicy oraz nóg na pedałach;
- kierującemu rowerem zabrania się korzystania podczas jazdy z telefonu wymagającego trzymania słuchawki lub mikrofonu w ręku.
- jazdę po jezdni kierującego rowerem obok innego roweru lub motoroweru dopuszcza się wyjątkowo, jeżeli nie utrudnia to poruszania się innym uczestnikom ruchu albo w inny sposób nie zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego;
- jadąc w zorganizowanej kolumnie rowerzystów, należy pamiętać, że maksymalna liczba rowerów jadących w kolumnie nie może przekroczyć 15. Odstęp między kolumnami nie może być mniejszy niż 200 metrów.