Wiadomości

Kiedy możemy wyłamać rogatki na przejeździe kolejowym?

Data publikacji 03.03.2025

Chwile grozy przeżył 54-letni kierujący zestawem, którego pojazd uległ awarii na przejeździe kolejowym. Dzięki temu, że mężczyzna zachował zimną krew i opanowanie, nie doszło do tragedii.

Do groźnie wyglądającego zdarzenia doszło w piątek przed godziną 17.00 na przejeździe kolejowym w Mariance Rędzińskiej w gminie Rędziny.
Ze zgłoszenia wynikało, że pojazd ciężarowy doznał awarii i utknął na przejeździe kolejowym. Na miejsce od razu ruszyli policjanci z Kłomnic i ruchu drogowego. Okazało się, że w pojeździe którym kierował 54-latek doszło do zablokowania układu hamulcowego w ciągniku siodłowym. Kierujący początkowo próbował samodzielnie usunąć usterkę. Jednak po chwili zauważył, że rogatki zamykają się, co oznaczało, że nadjeżdża pociąg. Aby nie dopuścić do zderzenia z pociągiem, 54-latek zachowując opanowanie i zimną krew usiadł za kierownicę, wrzucił bieg wsteczny i siłowo przepchnął zablokowany zestaw uszkadzając przy tym jedynie rogatki przejazdu.
Dzięki opanowaniu 54-latka w groźnej i niebezpiecznej sytuacji, nie doszło do tragedii.

Przejazdy kolejowe są miejscami szczególnego ryzyka, a ich prawidłowe użytkowanie ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu drogowego. Jednak zdarzają się sytuacje wyjątkowe, w których kierowcy mogą być zmuszeni do podjęcia niecodziennych działań, takich jak wyłamanie rogatek.

Wyłamanie rogatek – kiedy jest dozwolone?

Wyłamanie rogatek jest dozwolone wyłącznie w sytuacji zagrożenia życia lub zdrowia, kiedy nie ma innej możliwości opuszczenia przejazdu. Przykładem takiej sytuacji jest awaria pojazdu, który utknął pomiędzy zamkniętymi zaporami, a zbliżający się pociąg stwarza bezpośrednie zagrożenie. W takiej chwili kluczowe jest zachowanie spokoju i podjęcie szybkich decyzji.

Jak postępować w sytuacji awaryjnej?
1. Ocena sytuacji: Jeżeli znajdziesz się na przejeździe kolejowym i rogatki zostały zamknięte, sprawdź, czy masz możliwość opuszczenia przejazdu przez wyjazd na pobocze lub cofnięcie pojazdu.
2. Podjęcie decyzji: Jeśli nie ma możliwości opuszczenia przejazdu w inny sposób, a widzisz zbliżający się pociąg, należy wyłamać rogatki, używając pojazdu. Rogatki są projektowane tak, aby łatwo się łamały przy uderzeniu.
3. Zawiadomienie odpowiednich służb: Po opuszczeniu przejazdu konieczne jest zgłoszenie zdarzenia na numer alarmowy 112 lub poinformowanie kolei poprzez numer alarmowy widoczny na żółtej naklejce umieszczonej na skrzynce rogatek lub samej zaporze.

Żółta naklejka – klucz do bezpieczeństwa

Każdy przejazd kolejowy jest oznakowany tzw. żółtą naklejką PLK, na której znajdują się kluczowe informacje, takie jak numer identyfikacyjny przejazdu oraz numery alarmowe. W sytuacji zagrożenia wystarczy podać ten numer dyspozytorowi, aby natychmiast zatrzymać ruch pociągów w danym miejscu.

Bezpieczeństwo przede wszystkim

Przypominamy, że każdy przypadek wjazdu na przejazd kolejowy przy zamkniętych rogatkach lub włączonym czerwonym sygnale świetlnym jest skrajnym naruszeniem przepisów ruchu drogowego i może prowadzić do tragicznych konsekwencji. Prosimy o zachowanie najwyższej ostrożności i przestrzeganie zasad na przejazdach kolejowych.

Powrót na górę strony