Obroń się przed cyberoszustem!
Cyberprzestępcy niejednokrotnie podszywają się pod znane instytucje publiczne, a także banki i firmy kurierskie. Takie ataki to phishing. Jego celem jest wyłudzenie od Ciebie informacji, które umożliwią oszustom kradzież Twoich pieniędzy. Na szczęście znajomość sposobów ich działania pomoże Ci się przed nimi obronić, o czym przekonali się uczestnicy spotkania z policjantem w jednej z żorskich szkół.
Oszuści chcą wyłudzić Twoje pieniądze, a także dane osobowe. Choć atak może rozpocząć się zdalnie, przez internet lub telefon, to pieniądze od Ciebie może odebrać prawdziwa osoba, na przykład podszywająca się pod pracownika różnych instytucji lub znajomego bliskiej ci osoby.
Jak sobie radzić w takiej sytuacji? O tym rozmawiał z rodzicami szkoły podstawowej w dzielnicy Kleszczów aspirant Witold Lisiak. Przypominał o najważniejszych zasadach:
- Jeżeli dzwoni do Ciebie ktoś z banku, rozłącz się i sam zadzwoń na numer infolinii banku.
- Zapytaj, czy faktycznie ktoś chciał się z Tobą skontaktować. Jeśli to był pracownik banku, infolinia przekaże Ci szczegóły sprawy. Często jednak bank pogratuluje Ci czujności, bo połączenie nie pochodziło z banku, a od przestępców. Pamiętaj, że pracownicy banku nigdy nie poproszą Cię w rozmowie o kody autoryzacyjne, hasła, numery kart płatniczych albo wysokość salda ani nie każą Ci wykonać żadnej operacji finansowej.
- Nie reaguj na wiadomości e-mail lub SMS od banku, które proszą o to, abyś kliknął w link. Banki w oficjalnej komunikacji nigdy nie powinny o to prosić.
- Nie reaguj na wiadomości dotyczące zatrzymania przesyłki ze względu na błędny adres.
- Nie reaguj na wiadomości dotyczące zatrzymania przesyłki ze względu na błędny adres.
- Jeśli otrzymasz wiadomość w sprawie problemów związanych z paczką lub niedopłątą, po prostu zadzwoń na infolinię firmy kurierskiej, firmy i wyjaśnij sprawę telefonicznie.
Złota zasada mówi, że w razie jakichkolwiek podejrzeń, co do prawdziwości wiadomości, najlepiej jest po prostu zadzwonić do nadawcy. Jeśli to bliska osoba, to pewnie znasz jej numer. A jeśli nadawcą jest firma, to wyszukaj jej numer w internecie i zadzwoń z pytaniem, czy to faktycznie ona skierowała jakąś wiadomość.