Bezpieczny przejazd – „Szlaban na ryzyko!”
Wciąż wiele osób sądzi, że czerwone światło przed przejazdem kolejowo-drogowym jest tylko ostrzeżeniem, a nie kategorycznym zakazem wjazdu na tory. Większość osób nawet nie wie, jak wygląda droga hamowania rozpędzonego pociągu i jakie konsekwencje niesie za sobą nieprzestrzeganie przepisów w rejonie przejazdów kolejowych. Dlatego częstochowscy policjanci włączyli się w akcję „Szlaban na ryzyko!”, której głównym założeniem jest podniesienie świadomości wszystkich uczestników ruchu drogowego.
Działania, prowadzone przez pracowników Kolei Śląskich i policjantów z częstochowskiej drogówki, mają na celu uświadomienie zarówno kierującym pojazdami jak i niechronionym uczestnikom ruchu drogowego, jakie zagrożenia niesie za sobą nieprzestrzeganie przepisów w rejonie przejazdów kolejowych i torowiskach.
Podczas działań policjanci oraz pracownicy Kolei Śląskich apelują do kierujących, rowerzystów i pieszych, przypominając, że nie należy poruszać się po torowisku, licząc na to, że "może uda się zdążyć" przed pociągiem.
Kierujący pojazdem obowiązany jest:
- zbliżając się do przejazdu kolejowego oraz przejeżdżając przez przejazd zachować szczególną ostrożność;
- przed wjechaniem na tory upewnić się, czy nie zbliża się pojazd szynowy oraz podjąć odpowiednie środki ostrożności, zwłaszcza wtedy, gdy przejrzystość powietrza jest zmniejszona;
- prowadzić pojazd z taką prędkością, aby móc go zatrzymać w bezpiecznym miejscu, gdy nadjeżdża pojazd szynowy lub gdy urządzenie zabezpieczające albo dawany sygnał zabrania wjazdu na przejazd;
- w razie unieruchomienia pojazdu na przejeździe kolejowym niezwłocznie usunąć go z torowiska, a jeżeli nie jest to możliwe, ostrzec kierującego pojazdem szynowym o niebezpieczeństwie.
Kierującemu pojazdem zabrania się:
- objeżdżania opuszczonych zapór lub półzapór oraz wjeżdżania na przejazd, jeżeli opuszczanie ich zostało rozpoczęte lub podnoszenie nie zostało zakończone;
- wjeżdżania na przejazd, jeżeli po drugiej stronie przejazdu nie ma miejsca do kontynuowania jazdy;
- wyprzedzania pojazdu na przejeździe kolejowym i bezpośrednio przed nim;
- omijania pojazdu oczekującego na otwarcie ruchu przez przejazd, jeżeli wymagałoby to wjechania na część jezdni przeznaczoną dla przeciwnego kierunku ruchu.
Pamiętajmy, że droga hamowania pociągu jest około 13 razy dłuższa, niż droga hamowania samochodu!
Pobierz plik (format mp4 - rozmiar 235 KB)
Nagranie audio Audiodeskrypcja filmu
Pobierz plik Audiodeskrypcja filmu (format mp3 - rozmiar 1.81 MB)