Wiadomości

Brak komunikacji, a rodzące się patologie

Data publikacji 13.12.2016

Pszczyńscy policjanci wzięli udział w pierwszym cyklu spotkań „Brak komunikacji, a rodzące się patologie”. Przygotowane dla licealistów klas mundurowych warsztaty mają na celu uzmysłowienie im istoty skutecznej komunikacji międzyludzkiej i płynących z niej korzyści. Uczestniczący w ćwiczeniach policjanci podkreślali, że zgodnie z ich wieloletnim doświadczeniem brak takiej umiejętności rodzi nieporozumienia, a co za tym idzie konflikty, które często kończą się na policji lub w sądzie.

W dobie wszechobecnej elektroniki i urządzeń zastępujących bezpośredni kontakt między rozmówcami, skuteczne porozumiewanie się staje się coraz większym problemem. Ten proces jest szczególnie zauważalny wśród ludzi młodych. Na ten problem zwróciła uwagę Beata Skrzypczyk - nauczyciel z PZS nr 2 w Pszczynie, która w przeszło półrocznym programie zaplanowała m.in. podkreślić znaczenie bezpośredniej rozmowy i wynikające z jej braku patologie. W tym celu zaprosiła na wczorajsze warsztaty policjantów z pszczyńskiej komendy, którzy oprócz uczestnictwa w ćwiczeniach, zostali poproszeni o stosowny komentarz. Mundurowi z perspektywy swoich doświadczeń zawodowych opowiedzieli o sytuacjach, gdzie ewidentnie brak bezpośredniej rozmowy, zaburzenia, nabyte jeszcze w okresie dziecięcym, związane z umiejętnością właściwego porozumiewania się, zrodziły konflikt i późniejsze problemy z prawem. Podkreślili także, że w codziennej służbie, na którą składa się m.in. zbieranie danych na temat danego przestępstwa, w dalszym ciągu nieocenionym źródłem pozostaje bezpośredni kontakt z rozmówcą.

Podczas wczorajszych spotkań przeprowadzono trzy ćwiczenia. W pierwszym wzięły udział dwie drużyny: chłopców i dziewcząt. Pierwsza grupa miała za zadanie stworzyć domek z gliny. Uczestnicy tego ćwiczenia mogli kontaktować się ze sobą wysyłając jedynie SMS-y. Dziewczęta, które również miały stworzyć gliniany domek, miały nieco ułatwione zadanie, ponieważ mogły kontaktować się bezpośrednio. Domki, które powstały, doskonale zobrazowały temat warsztatów i uwydatniły fakt, że komunikacja to skomplikowany proces, wymagający stałej kontroli przekazu i sprawdzania zrozumienia go przez odbiorcę. Podkreśliły to także kolejne dwa ćwiczenia warsztatów nawiązujące do znanej każdemu zabawy w „głuchy telefon”.

  • Brak komunikacji, a rodzące się patologie.
  • Brak komunikacji, a rodzące się patologie.
  • Brak komunikacji, a rodzące się patologie.
  • Brak komunikacji, a rodzące się patologie.
  • Brak komunikacji, a rodzące się patologie.
  • Brak komunikacji, a rodzące się patologie.
  • Brak komunikacji, a rodzące się patologie.
  • Brak komunikacji, a rodzące się patologie.
  • Brak komunikacji, a rodzące się patologie.
  • Brak komunikacji, a rodzące się patologie.
  • Brak komunikacji, a rodzące się patologie.
  • Brak komunikacji, a rodzące się patologie.
  • Brak komunikacji, a rodzące się patologie.
  • Brak komunikacji, a rodzące się patologie.
  • Brak komunikacji, a rodzące się patologie.
  • Brak komunikacji, a rodzące się patologie.
  • Brak komunikacji, a rodzące się patologie.

Opis filmu: Brak komunikacji, a rodzące się patologie.

Pobierz plik (format mp4 - rozmiar 10.21 MB)

Powrót na górę strony