2010 - rok pieszego

Wizyta w Norwegii

W dniach 06 - 09.04.2010 roku przedstawiciele Wydziałów Ruchu Drogowego z Polski wzięli udział w projekcie LIFESAVER realizowanym przez TISPOL European Traffic Police Network.

W dniach od 06.04. do 09.04.2010 roku przedstawiciele Wydziałów Ruchu Drogowego z Polski, w tym Naczelnik WRD KWP w Katowicach podinsp. mgr Tomasz Michalczyk i Z-ca Naczelnika WRD KPP Wodzisław Śl. kom. Mariusz Zieliński, wzięli udział w projekcie LIFESAVER realizowanym przez TISPOL European Traffic Police Network, w ramach którego wymienieni delegowani zostali do Norwegii, gdzie przebywali w szkole Policji norweskiej tj. National Mobile Police Service Stavern Norwegia. Celem spotkania była wymiana doświadczeń pomiędzy norweską a polską Policją drogową w zwalczaniu przestępstw i wykroczeń drogowych oraz omówienie problemów związanych z szeroko pojętym bezpieczeństwie w ruchu drogowym. Wśród ciekawych informacji uzyskanych w trakcie wspólnych rozmów m. in. polscy policjanci dowiedzieli się, że w 2000 roku w norweskiej Policji przeprowadzono reformę tej instytucji, podczas której skupiono się na 3 podstawowych celach tj.: uzyskanie dodatkowych sił strategicznych na potrzeby Policji, uzyskanie większej liczby środków na główne potrzeby Policji i uniezależnienie Kierownictwa Policji od Ministerstwa Sprawiedliwości. W Norwegii obecnie służy 9000 f-szy, szkolenie trwa 3 lata, z czego 1 rok obejmuje różnego rodzaju treningi na szkole. Policjanci kontraktowani są na cztery lata, a po tym okresie zmieniają „Wydziały” w jakich pracują. Szkolenie kończy się egzaminem praktycznym. W norweskiej Policji biurokracja ograniczona jest do minimum. Dlatego policjanci pełniący służbę w terenie, nie prowadzą notatników. Również druk mandatu karnego zawiera w treści jednocześnie pokwitowanie za zatrzymanie prawa jazdy. W przypadku odmowy zapłacenia mandatu, policjant na druku mandatu zaznacza jedynie odpowiedni krzyżyk i na tym kończy się cała dokumentacja, nie prowadzi zbędnych rejestrów. Policjanci jeżdżą do miejsca zamieszkania radiowozem. Policjanci w służbie nie noszą tez broni służbowej. Jest ona przechowywana w specjalnych schowkach i wydawana jedynie na polecenie najwyższego Kierownictwa Policji. W trakcie pełnienia służby na drodze, policjanci wyposażeni są m. in. w lunety o dużych ogniskowych, co pozwala na obserwację ruchu pojazdów z dużych odległości. Policjant norweski zna dobrze język angielski. Norwegowie wprowadzili program p/n VISION ZERO, który ma na celu ciągłą i systematyczną redukcję osób zabitych i poważnie rannych w wypadkach drogowych. Do ich głównych przyczyn należą: agresywne i niebezpieczne prowadzenie pojazdów, przekraczanie dozwolonych prędkości, kierowanie pod wpływem alkoholu lub narkotyków i nie korzystanie z pasów bezpieczeństwa. Prawo dla kierowców jest bardzo restrykcyjne np. przekroczenie dozwolonej prędkości (w przypadku ograniczenia do 50 km/h) o 26 km/h wiąże się od razu z zatrzymaniem prawa jazdy, natomiast przekroczenie tej prędkości o 47 km/h skutkuje pobawieniem wolności. Analogicznie dotyczy to przekroczenia dozwolonej prędkości 80km/h o 36 i 51 km/h oraz przekroczenie „dziewięćdziesiątki” o 36 i 51 km/h. Bardzo egzekwowanym przepisem jest też utrzymywanie należytego (około 9 metrowego) odstępu od poprzedzającego pojazdu, za co, w razie jego nie przestrzegania policjanci zatrzymują uprawnienia do kierowania. Przepisem ukierunkowanym na „walkę” z pijanymi kierowcami jest fakt, iż kierowca 6 godzin po zakończeniu jazdy nie może spożywać alkoholu (w przypadku kierowców zawodowych to 8 godzin). W razie, gdy Policja z jakichkolwiek względów przyjedzie do miejsca zamieszkania kierowcy w tym czasie i stwierdzi, że kontrolowany spożywał alkohol od razu zatrzymuje uprawnienia do kierowania. Na potrzeby kierowców pojazdów typu TIR (ruch tranzytowy) Policja norweska opracował nieodpłatny poradnik dot. podstawowych przepisów obowiązujących w Norwegii, w tym oczywiście również w języku polskim, w tym mapki, info. Dot. Norwegii, waluty, godz. urzędowania instytucji publicznych, wymogów dot. obowiązkowego wyposażenia pojazdu (nawet głębokość rzeźby bieżnika opon), odcinki dróg trudno przejezdnych, połączenia promem, przepisy, miejsca postoju i inne praktyczne wskazówki. Polscy policjanci zamierzają, w ramach możliwości, wprowadzić niektóre z ciekawych rozwiązań technicznych w Polsce. Natomiast norwescy policjanci z zainteresowaniem wysłuchali tematyki wprowadzonej w woj. śląskim kampanii „...Rok Pieszego...” i uzyskanych w jej efekcie pozytywnych wyników. W tym miejscu przekazujemy serdeczne pozdrowienia norweskich policjantów dla wszystkich policjantów polskich.

Powrót na górę strony