Cyfrowa Policja - wdrożenie e-usług oraz systemu elektronicznego zarządzania dokumentacją w śląskiej Policji

Skarb Państwa - Komenda Wojewódzka Policji w Katowicach - uzyskała dofinansowanie z Unii Europejskiej dla projektu:
Cyfrowa Policja - wdrożenie e-usług oraz systemu elektronicznego zarządzania dokumentacją w śląskiej Policji
Program: Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027
Priorytet: FESL.01.00 – Fundusze Europejskie na Inteligentny rozwój
Działanie: FESL.01.04 – Cyfryzacja administracji publicznej
Fundusz: Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego
Cel i opis projektu:
Projekt zakłada cyfryzację Policji, która przyczyni się do skutecznego zarządzania zasobami ludzkimi i materialnymi oraz usprawni obieg informacji, co przełoży się na skuteczne przyspieszenie podejmowania decyzji i skróci czas załatwiania spraw obywateli.
Inwestycja, realizowana podczas projektu, obejmuje wdrożenie w garnizonie śląskim nowych rozwiązań, w postaci systemu Elektronicznego Zarządzania Dokumentacją (EZD) oraz dwóch usług elektronicznych: e-notatka i e-65PRD (elektronicznego wniosku o zezwolenie na wykorzystanie dróg w sposób szczególny). Oferta ta została przygotowana z myślą o szerokim gronie odbiorców – obywatelach, przedsiębiorcach, jednostkach administracji samorządowej i publicznej, a także pracownikach i funkcjonariuszach Policji.
Założeniem projektu jest stawienie czoła zdiagnozowanym wyzwaniom i problemom, do których należy:
- skomplikowane i czasochłonne procesy administracyjne,
- brak możliwości zdalnego załatwiania spraw, w tym związanych z ruchem drogowym,
- niska transparentność obiegu dokumentów,
- czasochłonny proces realizacji spraw obywatela,
- wysokie koszty realizacji spraw,
- ryzyko utraty danych, zagubienia dokumentów,
- brak czasu obywatela na osobiste załatwianie spraw.
Rozwiązaniu problemów służą wyznaczone do realizacji założeń cele projektu:
- automatyzacja zadań administracyjnych,
- zwiększenie efektywności pracy,
- uproszczenie procedur obiegu dokumentów i załatwienia spraw,
- łatwiejszy nadzór i monitoring nad obiegiem dokumentów,
- redukcja kosztów i czasu realizacji sprawy,
- podniesienie kwalifikacji pracowników,
- poprawa bezpieczeństwa danych.
Realizacja celów wymaga wieloetapowego działania:
- analizy potrzeb i planowania,
- wyboru dostawców,
- przeprowadzania szkoleń,
- wdrożenia infrastruktury IT,
- testowania i optymalizacji,
- uruchomienia produktów i monitorowania.
Wdrożenie produktów umożliwi osiąganie zamierzonych rezultatów:
- wzrostu efektywności pracowników i funkcjonariuszy,
- lepszą dostępność informacji i większą przejrzystość procesów,
- redukcję zużycia papieru i materiałów biurowych,
- uproszczenie i usprawnienie przyjmowania oraz obsługi zgłoszeń,
- przyspieszenie wydawania zaświadczeń,
- skrócenie czasu realizacji sprawy,
- łatwiejszy dostęp do dokumentacji.
Okres realizacji projektu: od 30.10.2024 do 15.12.2027 roku
Całkowita wartość projektu: 34 137 553,92 zł w tym: dofinansowanie z Funduszy Europejskich: 29 016 920,83 zł, wkład własny: 5 120 633,09 zł
