Bezpieczeństwo motocyklistów - "Nie bądź następny"

Sympatyczni dawcy - wizerunek motocyklistów

Ruszyła Kampania „Szacunek + Zrozumienie + Rozwaga = Bezpieczeństwo” dotycząca wizerunku motocyklisty w Polsce.

Sympatyczni dawcy – wyniki badań wizerunku motocyklistów przeprowadzone przez śląską Policję

Ruszyła Kampania „Szacunek + Zrozumienie + Rozwaga = Bezpieczeństwo” dotycząca wizerunku motocyklisty w Polsce. Kampania ma zbadać stan faktyczny i edukować kierowców różnych pojazdów w kwestiach różnić w przepisach i możliwości współpracy na drodze. Początkiem kampanii są badania wizerunku wśród różnych grup zawodowych. Wyniki poniżej.

Badania prowadzono od początku marca do połowy kwietnia. Najpierw były rozmowy z kierowcami i motocyklistami, różnymi grupami zawodowymi, studentami. Potem pytaliśmy o mechanizmy kształtowania wizerunku specjalistów ds. PR. Z tych rozmów wyłoniła się potrzeba przeprowadzenia badań postrzegania motocyklistów przez kierowców samochodów.

Badania przeprowadzone zostały wśród zróżnicowanych grup kierowców biorąc pod uwagę ich demografię oraz doświadczenia na drodze. W badaniu wzięli udział studenci Wyższej Szkoły Technicznej w Katowicach, kierowcy zawodowi KZK GOP, lekarze z pow. mikołowskiego, pracownicy WORD w Katowicach oraz przystępujący do egzaminu na wyższe kategorie prawa jazdy, a także kierowcy z Parafii Najświętszego Serca Pana Jezusa w Pietrzykowicach.

Z badań postrzegania motocyklistów przez innych kierowców wynika po pierwsze, że prawie połowa badanych nie zna różnic w przepisach ruchu drogowego dotyczących samochodów i motocykli, duża część nawet nie wie, że takie różnice istnieją. 85% badanych kierowców zawodowych przyznała, że przepisy dla motocyklistów i samochodów osobowych są te same, a wśród studentów aż 90%.

Niezwykłym odkryciem badań jest fakt, że wśród kierowców zawodowych wszyscy deklarowali jazdę motocyklem bądź jako kierowcy, bądź pasażerowie. Wśród studentów ponad 70% miało takie doświadczenia.

Niestety zdecydowana większość (około 65%) badanych mówi, że motocykliści stwarzają zagrożenie na drodze.

95% badanych zaś deklarowało, że motocykliści to ludzie w wieku 20-30 lat i mężczyźni. Pytani jednak o to, czy znają motocyklistów wśród swoich znajomych przyznawali, że są to często osoby w wieku 30-45 lat. Te różnice to właśnie wizerunek. Przed rozpoczęciem badań wiedzieliśmy, że jest źle, ale same badania przygotowaliśmy tak, aby nie sugerować tego stanu rzeczy, a wręcz przeciwnie, wyciągnąć pozytywne wątki, które są w tym temacie. Obraz, który się wyłonił to właśnie dwa światy. Z jednej strony motocykliści to dawcy, z drugiej, każdy z nas zna jakiegoś motocyklistę i jest to sympatyczna i fajna osoba, dobry kierowca, mąż i odpowiedzialny ojciec.

Pytania bezpośrednio dotyczące bezpieczeństwa pokazały rozdźwięk pomiędzy postrzeganiem rzeczywistości przez ankietowanych, a statystykami policyjnymi. Według ankietowanych odpowiedzialność za wypadki motocyklistów ponoszą głównie motocykliści, prawie nigdy kierowcy samochodów i rzadko piesi. Z doświadczenia policjantów wiemy natomiast, że w wielu przypadkach winę ponoszą kierowcy samochodów.

A teraz sedno badania, czyli z czym lub kim kojarzy się motocyklista: dla ponad 30% ankietowanych motocyklista do dawca. To najczęściej podawana odpowiedź we wszystkich grupach kierowców. Następne skojarzenia to samobójca, pirat drogowy. W odpowiedziach pojawia się nawet określenie „szatan”. Drugi dominujący nurt jednak to: fajny facet, sympatyczny, przyjazny, odważny, młody człowiek etc. Ankietowani szli wyłącznie tymi dwoma ścieżkami myślenia. Po tej pozytywnej stronie często pojawiało się również słowo „wolność”.

Nasze postrzeganie motocyklisty kształtowane jest przez poglądy innych ludzi, filmy sensacyjne oraz drastyczne historie chętnie opowiadane przy piwie i spotkaniach towarzyskich. Filmiki na portalach społecznościowych pokazują przykłady tych drastycznych motocyklistów. - To wszystko doprowadza do tzw. dysonansu poznawczego, który nakłania nas do działania w inny sposób niż myślimy. Z takim dysonansem zmagają się na co dzień np. nałogowi palacze. Wiedzą, że palenie jest dla nich złe zdrowotnie, finansowo i społecznie, ale i tak to robią – mówi jeden z psychologów biorący udział w ankiecie.

W Kampanii „Szacunek + Zrozumienie + Rozwaga = Bezpieczeństwo”skupiamy się na zmniejszaniu tego dysonansu poznawczego i mamy nadzieję, że w ten sposób poprawimy wzajemne bezpieczeństwo na drogach w odniesieniu do motocyklistów i kierowców samochodów.

Patronami medialnymi kampanii są Dziennik Zachodni, telewizja TVS oraz portal Motogen. Partnerami merytorycznymi Stowarzyszenie "Na Drodze", Krajowe Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego oraz Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego w Katowicach.